اداره‌ي كل امور فرهنگي نهاد كتابخانه‌‌هاي عمومي كشور كتابخانه‌ ي عمومي حكيم هيدجي ابهر را به عنوان كتابخانه‌ ي عمومي برتر در زمينه‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي در بين كتابخانه‌‌هاي عمومي كشور انتخاب و معرفي نمود.

 
از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي اين كتابخانه مي‌توان به برگزاري مسابقات نقاشي و سرگرمي براي كودكان به صورتمرتب و استفاده از مروجان قصه‌گو در بخش كودك، برگزاري فعاليت‌هاي فوق برنامه ازقبيل حافظ‌خواني، كارگاه‌هاي داستان‌نويسي، فن شعر، شاهنامه خواني، مثنوي خواني،قصه گويي، كتابخواني، شعرخواني و ... از سوي استادان استاني در قالب كانون‌هايادبي بزرگسال و كودك و نوجوان اشاره كرد.
كتابخـانه حكيم هيدجي با بيش از 21000 نسخـه كتـاب و بيش از 1200 نفر عضو فعال داراي بخش‌هاي مختلفي از جمله مخزن اصلي كتاب، مرجع،سالن مطالعه برادران وخوهران ، دفاع مقدس، نشريات، خدمات اينترنتي، نمايه مقالات ، تازه‌هاي كتاب، محققين، هيدج شناسي، سمعي و بصري، كودكان، مسابقات فرهنگي ،سالن اجتماعات ، كانون ادبي مي باشد.
 
كتابخانه عمومي حكيم هيدجي در بهمن ماه سال 1375 در زميني به مساحت 5000 متر اهدايي مردم فهيم هيدج ، با زيربناي 750متر مربع شروع به كار نموده است.
اين كتابخانه در حال حاضر با همت و تلاش مسوولين و كارمندان كتابخانه و پيگيريهاي مستمر از طريق سامانه طرح كتاب من و جشنواره اهداي كتاب ، با ارتقاء درجه فرهنگي كتابخانه توانسته است سطح كيفي و كمي كتاب ها و مجلات را افزايش داده و با نصب و راه اندازي نمايه مقالات ، وارد نمودن كليه اطلاعات كتاب ها به رايانه و مجهز نمودن كتابخانه به رايانه ، ارائه مجلات متعدد در زمينه هاي مختلف ، برگزاري كلاس هاي مختلف آموزشي ، برگزاري برنامه هاي مختلف فرهنگي ، افتتاح كانون ادبي ، برگزاري نمايشگاه هاي مختلف ، راه اندازي بخش سمعي و بصري با تهيه انواع فيلم هاي آموزشي ، ايجاد فضاي سالم مطالعاتي براي مطالعه كنندگان ، داير نمودن شيف خواهران و برادران به طور هم زمان و سایر فعاليت هاي اجتماعي ، فرهنگي و آموزشي و همايش ها سهم قابل توجهي در پرورش استعدادها و راه يابي عزيزان هيدجي به مدارج بالاي علمي داشته باشد .
 
 
بخش هاي مختلف كتابخانه
* بخش كودكان : در اين بخش با تهيه ميز ، صندلي ، قفسه كودكان و كتابهايي در رده هاي سني كودكان برگزاري ايستگاه نقاشي ، نمايش فيلم براي كودكان ، برگزاري كلاس هاي قصه گويي تلاش گرديده تا با ايجاد فضاي شاد كودكانه نسبت به جذب كودكان اقدام گردد.
*مخزن كتابخانه : اين بخش با داشتن زيربنايي به مساحت 228 متر مربع و داشتن مجموعه اي بالغ بر 21000جلد كتاب و فراهم نمودن بخش هاي مختلف از جمله بخش نشريات ، بخش مرجع ، بخش ويژه محققين و راه اندازي نمايه مقالات تلاش گرديده تا نسبت به رفع نيازهاي اطلاعاتي مراجيعين اقدام گردد
*بخش كافي نت كتابخانه :در اين بخش با تهيه 3 عدد رايانه بر آنيم تا در كنار تهيه انواع كتب براي مراجعيين امكان اين امر نيز وجود داشته باشد تا اعضاي كتابخانه بتوانند به راحتي نياز هاي اينترنتي خود را بر طرف نمايند
*سالن اجتماعات :در سال 1388 با اختصاص مبلغ يكصدو پنجاه ميليون تومان از محل اعتبارات تعمير و تجهيز اداره كل كتابخانه عمومي استان زنجان سالن اجتماعات قبلي كتابخانه گسترش و با تجهيز سيستم صوتي و تصويري و تجهيز نمودن به اتاق فرمان تبديل به يكي از مجهز ترين سالن اجتماعات شده و در حال حاضر اكثر برنامه ها و همايش هاي شهر اين مكان برگزار مي گردد
* محوطه و فضاي سبز كتابخانه : اين مركز با داشتن زميني به مساحت5000 متر مربع يكي از بزرگترين كتابخانه هاي استان مي باشد و در تلاشيم با كمك و ياري مسوولين و با ايجاد بوستان مطالعه نسبت به فراهم نمودن فضاي مطالعاتي مناسب اقدام نمائيم
*بخش سمعي و بصري كتابخانه : اين بخش داراي انواع فيلم هاي كمك آموزشي بوده و دانش آموزان مي توانند جهت رفع نياز هاي آموزش خود به اين بخش مراجعه نمايند
      
 
  
 

  

به اطلاع کلیه علاقمندان به کتاب و کتابخوانی می رساند مسابقات مکتوب و آنلاین مرداد ماه کتابخانه های عمومی در حال برگزاری است کلیه علاقمندان می توانند جهت شرکت در این مسابقات به کتابخانه عمومی مراجعه نمایند لازم به یاد آوری است که کافی نت کتابخانه هیدج جهت شرکت در مسابقات به صورت  رایگان می باشد

دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 12:36 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

                             آشنایی با شهر هیدج                    تهیه و تنظیم : یحیی عسگری مسوول کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

       (( در فاصله  72 کیلومتری شرق زنجان و در طول های جغرافیایی49درجه و 7 دقیقه و 13 ثانیه تا 49 درجه و 14 دقیقه و 42 ثانیه و عرض های جغرافیایی 36 درجه و 14 دقیقه و 42 ثانیه تا 36 درجه و 15 دقیقه و 58 ثانیه شمالی در دره رودخانه ابهر رود  و بر روی آبرفت های این رودخانه  منطقه ای وجود دارد.))( شهرداری  هیدج،1390: 3)که نامش هیدج است که چونان شمسه ای بر تارک نیلگون آسمان ایران زمین در تلالو است . 

             ((صفای صفحه شیراز گرچه مشهور است           هوای هیدج ما نیست کمتر از شیـــراز

                اولار که وصف ایلیوبلر شیـــــــــــرازی           منه گمان یوخی  ترجیح هیدجه شیراز ))

        ((علت قرارگیری  این شهر در کنار رودخانه دسترسی به آب و خاک مناسب جهت انجام فعالیت های کشاورزی است و توپو گرافی شهر هیدج به تبعیت از موقعیت این شهر است .ارتفاع این شهر در قسمت های شمالی 1645 متر ازسطح دریا می باشد و با حرکت به سمت جنوب شهر که همان دره رودخانه ابهر رود می باشد از ارتفاع کاسته می شود در قسمت های جنوبی ارتفاع به 1625 متر می رسد)) ( همان : 3)

  )) شهر هیدج از آبادی های نسبتا قدیمی شهرستان ابهر بوده و با رونق گرفتن سلطانیه این آبادی نیز از رونق خوبی برخوردار می گردد و برخی آثار باقی مانده نشان از قدمت 3000 ساله این شهر دارد .))   ) همان:2)

 

وجه تسمیه شهر هیدج

       از جمله تحقیقات انجام یافته در خصوص وجه تسمیه نام هیدج  می توان به تحقیقات انجام یافته توسط استاد ارجمند جناب آقای پروفسور هشترودی اشار ه نمود . ایشان در این تحقیق بیان می دارد که هیدج در زبان پهلوی به معنی ده بسار زیبا و دوست داشتنی است( تقریرات دکتر هشترودی در همایش هیدج) و در تحقیقی دیگر از دیگر بزرگان این گونه آمده است که ((در اصل هودج بوده و در اثر استعمال عامیانه واو به یاء تبدیل شده است و اینگونه آمده است که: یکی از نوادگان سلطان محمد خدابنده به نام (( دگار خاتون ))با کجاوه ای زرین (( هودج )) در حال حرکت و گذر از این منطقه بوده که کسالتی بر خاتون عارض میگردد به ناچار از هودج پیاده شده و خیمه و خرگاهی می زنند تا بلکه کسالت بر طرف گردد ولی نوعروس وفات نموده و در مکانی که به حی مردان  معروف است دفن میگردد و از آن روی این منطقه به هودج و بعد ها به هیدج معروف میگردد ))(-،مهدی، 1391 :1). از نظر لغوی نیز به معنای اسب تندرو و به معنی جولانگاه اسب نیز معنی شده است ( آقا محمدی ،77 :142). اما بسیار از محققین تحقیقات انجام یافته توسط استاد هشترودی را  درست تر از بقیه تحقیقات می دانند.

                 (( مرا جایگه صفحه هیدج است                     که بر نو عروس جهان هودج است ))

                                                                                                                         حکیم هیدجی

 

        بعد ها(( پس از گذشت زمان و حفر قنات توسط ارغون و رونق این منطقه اهالی روستاهای اطراف هیدج که عبارت بودند از : نوده ، نجف آباد ؛ چولاری ،قصبه ، رونجک ، کوج ، ولیده ، خرمن لو و علی آباد  به این منطقه کوچ  می نمایند و  هیدج تبدیل به روستایی بزرگتر می گردد  .)) (شهرداری هیدج،1390 :2)

 

مساحت و جمعیت شهر هیدج

       ((مساحت این شهر در حدود 5 کیلومتر مربع  و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 1600 متر می باشد و به دلیل وجود شیب و کوه های شمالی و جنوبی ، این شهر دارای منابع آب غنی و رودخانه های متعدد  است که همین امر باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است و به لحاظ  آب و هوایی جزء اقلیم سرد و معتدل می باشد . جمعیت کنونی شهر بیش از 13000 نفر بوده و جمعیت حوزه ی نفوذی این شهر ( 10 روستا ) حدود 15000 نفر  که مجموعا 7000 خانوار را تشکیل می دهند )) ( همان: 5)

 

آثار تاریخی

       از آثار تاریخی این شهر می توان به چندین تپه تاریخی ، مقبره دگار خاتون یا حی مردان ، بنای سقا خانه ، حوزه علمیه ، مقبره آقا سید باقر عارف و عالم اشاره نمود. از نظر تاریخی نیز ذکر این مطلب  حائز اهمیت است که (( عباس میرزا ملک آرا در سر خود به زنجان در هیدج اقامت کوتاهی داشته و از ملا علی هیدجی نامی که در حوزه آن شهر درس شوارق می گفته نام برده است و نیز به شکایت اهالی هیدج از مزاحمت های میر شکار اشاره کرده و حق را به جانب هیدجی ها داده ولی می گوید: از رنجانده میر شکار  که نزد شاه مقام ارجمندی دارد معذور است )) ( ( فخیمی ، 1376 :37)

مفاخر و وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهر هیدج

     اما هیدج همانگونه که مشهور است شهری است که مردمانش به فضیلت رای و مزیت عقل مذکورند و به یمن ناصیت و اصابت تدبیر مشهور ،

                 ((نه با اردیبهشت هیدج بهشت است                         تمام ماه ها ادریبهشت است ))

دار الایمانی که دین و آیین در زندگی مردمانش از قدیم الایام نقش اساسی دارد  و زنانش به خاطر دقت در رعایت و صیانت از صدف حجاب و عفاف شهره افواه عوام و خواص است

       ((بنازم هیدج و آری صفای مردمانش را          محبت های گرم و مسلک پیر و جوانش را))

وجود حوزه علمیه با قدمتی بیش ار 150 سال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کانون های مختلف علمی ، ادبی و هنری و عجین شدن مردم این شهر با حکمت و معرفت باعث گردیده که بلندای آسمان علم و ادب ایران زمین ستارگان فروزانی از این دیار در خود ببیند که آفتاب بلند همتشان را باید ستود . از جمله این فرزانگان می توان به : مرحوم حکیم هیدجی، مرحوم ملا غلامرضا اصولی ، مرحوم ملانظر علی هیدجی ، مرحوم حاج ملا محمد حسین فخیمی معروف به حاج آخوند ، مرحوم ملا محمد هیدجی ، مرحوم شیخ بهاء هیدجی ، مرحوم حاج شیخ عبدالرحمان هیدجی ، مرحوم حاج شیخ فضایل فاضلی ، مرحوم حاج شیخ نصرت الله صالحی و .... اشاره نمود . در حال حاضر نیز بساری از شخصیت های علمی و فرهنگی و سیاسی این شهر در  اقصی نقاط ایران به کارهای تحقیقاتی و تدریس مشغول  می باشند .

       فرهنگ غنی این شهر در زبان و گفتار سکنه آن به وضوح قابل مشاهده بوده و جمعیت این شهر به مبادی آداب بودن . صحبت کردن به زبانی فاخر مشهورند ، مذهب ریشه در  جان مردمان دوانده است و این ریشه دواندن در تعدد مراکز مذهبی اعم از مساجد ، حسینیه ها ، هیات قرانی و .. تبلور یافته است . اولین راهپیمایی در منطقه بر علیه رژیم طاغوت در شهر هیدج و اولین شهید منطقه به نام شهید روح الله یارقلی از شهر هیدج می باشد

      (( واقع شدن هیدج  در دشت حاصلخیز ابهر رود موجب شده که بخش کشاورزی در این شهر چه به لحاظ اشتغال و چه به لحاظ پارامترهای  اقتصادی نقش غالب را به خود بگیرد . در حال حاضر 4190 هکتار زمین کشاورزی در هیدج و اطراف آن وجود دارد ، که از کل سطوح زیر کشت 8/77 درصد به صورت آبی و 2/22 درصد به صورت دیم  بهره برداری می شود )) (شهرداری هیدج: 12)

منابع و مآخذ

الف : کتب

  1. آقامحمدی ، محمد(1372) . ابهر گذری و نظری .زنجان: زنگان ،چاپ اول
  2. فخیمی ، آقاجان (1376). تاریخ ابهر .زنجان: زنگان ، چاپ دوم
  3. عسگری، ملامحمدعلی(حکیم هیدجی)(1368). دیوان حکیم هیدجی. زنجان : کتابفروشی ستاره، چاپ اول

ب : مقاله ها

  1. شهرداری هیدج . هیدج در مسیر توسعه ، 1390
  2. ، مهدی . هیدج و هیدجی ، 1391
  3. تقریرات دکتر هشترودی در همایش هیدج
  4. کیانمهر ، علی (شاعر)

 

 

 

دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 12:13 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی در نظر دارد یک دوره مسابقه نقاشی ویژه کودکان با موضوع کتاب برگزار نماید  کلیه نونهالان عزیز می توانند جهت شرکت در مسابقه ، روز چهار شنبه از ساعت 17 الی 19 در محل کتابخانه حضور یابند .به آثار برتر جوایزی  اهدا ء خواهد شد

شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, :: 14:24 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

به اطلاع کلیه علاقمندان به شعر و داستان  نویسی می رساند  جلسات کانون ادبی حکیم هیدجی زیر نظر کتابخانه هیدج روزهای سه شنبه هرهفته در محل کتابخانه دایر می باشد کلیه علاقمندان می توانند جهت شرکت در این کلاس و استفاده از اساتید مجرب در این زمینه ها به کتابخانه عمومی حکیم هیدجی مراجعه نمایند

شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, :: 14:16 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

به اطلاع کلیه دوست داران کتاب و کتابخوانی می رساند  نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای غنی سازی مجموعه کتاب های کتابخانه و تامین کتب مورد نیاز مراجعین اقدام به راه اندازی سامانه طرح کتاب من نموده است . در این طرح کتاب های مورد درخواست مراجعین که در کتابخانه موجود نمی باشد از طریق سفارش توسط اعضاء در سامانه کتاب من در اسرع وقت به کتابخانه ها ارسال می گردد لذا کلیه عزیزان هیدجی می توانند با ورود به این سامانه کتاب های مورد نیاز خود را  سفارش داده تا هم در غنی سازی مجموعه کتب کتابخانه سهم به سزایی داشته باشند و هم نیازهای مطالعاتی خود را تامین نمایند .  

درباره کتابخانه

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1375 و باهدف اطلاع رسانی به عموم مخاطبین شروع به کار کرده است. تلفن: 02435752101 آدرس: خیابان امام خمینی - خیابان ملت- کتابخانه عمومی حکیم هیدجی کدپستی: 43876-45731
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب خانه ی عمومی حکیم هیدجی و آدرس khakim.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 665
بازدید کل : 97516
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1