سه شنبه 25 خرداد 1395برچسب:, :: 8:15 :: نويسنده : مهناز کریم زاده
کارل سیگن یک شنبه 23 خرداد 1395برچسب:, :: 9:12 :: نويسنده : مهناز کریم زاده اطلاعیه: بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب
به اطلاع اعضای محترم کتابخانه میرساند که بمناسبت فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان جرایم دیرکرد کتابها مورد بخشودگی قرار میگیرند. لذا از اعضایی که در بازگشت کتابها تاخیر دارند درخواست می شود تا آخر ماه مبارک نسبت به عودت کتابها به کتابخانه اقدام نمایند.
با تشکر کتابخانه عمومی حکیم هیدجی سه شنبه 18 خرداد 1395برچسب:, :: 4:55 :: نويسنده : مهناز کریم زاده کتابخانه عمومی حکیم هیدجی روز پنجشنبه مورخه 95/3/13 افتخار میزبانی کتابداران محترم شهرستان ابهر به صرف عصرانه با طعم کتاب را داشت. در ابتدای برنامه جناب آقای بختیاری ریاست محترم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابهر ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده گان این برنامه یادآور شدند که جای خالی نشست هایی از این دست در کتابخانه ها به شدت احساس می شود. وی خواستار همکاری بیشتر کتابداران در برنامه های این چنینی و همت در انجام وظایف کتابداری و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران شد. در ادامه برنامه سرکار خانم یارقلی از کتابداران کتابخانه عمومی حکیم هیدجی ضمن عرض خیر مقدم و قدردانی از حضور حاضرین به معرفی کتاب امام علی بن موسی الرضا(ع)(منبع مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی) و کرامات و فضایل این امام عزیز پرداخت. در پایان برنامه نیز با پذیرایی مختصری تلاش شد که خاطره زیبایی از این روز در ذهن همکاران باقی بماند. دو شنبه 10 خرداد 1395برچسب:, :: 14:21 :: نويسنده : مهناز کریم زاده ریموند روان شناس آمریکایی می گوید: خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت است. خلاقیت عبارت است از توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدید، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فکرکردن به شیوه ای متفاوت، ابداع و اختراع چیزهای جدید، استفاده از چیزهای نامربوط و تبدیل آن به شکلهای جدید. همچنین خلاقیت به معنای ابداع، نوآوری، ابتکار و آفرینندگی در تمام فعالیت های آدمی است. برای رشد و پرورش خلاقیت، بهترین زمان، سنین کودکی است. از آنجایی که محیط خانه نقش بسیار مهمی در رشد و پرورش کودکان دارد و اساساً پرورش خلاقیت در بستر خانواده صورت می گیرد، لذا والدین میتوانند با شناخت کامل کودک و خصوصیت مراحل رشد و تربیت آنها و به کاربستن به موقع توصیه ها، قبل از آنکه کودکان به محیط رسمی مدرسه پای بگذارند، خلاقیت کودکان خود را پرورش دهند.
خلاقیت در کودکان از روش های مختلفی پرورش می یابد. قصه گویی یکی از بهترین روش های آموزش کودکان خردسال است که لذت بردن از قصه و کتاب را به آنها می شناساند و به آنان فرصت کسب مهارت های اجتماعی، حل مسأله، گوش دادن فعال، تمرکز، تقویت مهارت های کلامی و پرورش خلاقیت را عرضه می کند.
افلاطون اشاره می کند که «پرورشی که روح کودکان از طریق قصه کسب می کند، بسیار بیشتر از تربیتی است که جسم آنها از طریق ورزش کردن کسب می کند.» از طریق قصه گویی می توان تغییرات زیادی در زمینه یادگیری، سوادآموزی و خلاقیت کودکان ایجاد کرد روانشناسان معتقدند کودکان از ۵سالگی به داستان و قصه علاقمند می شوند. البته قصهگویی خلاق مستلزم یک ارتباط دوجانبه و متقابل بین قصهگو و شنونده است. قصهگو با نقل شفاهي يك داستان، براي شنوندگان خود، امكان تصويرسازي ذهني را فراهم ميسازد.
همچنان كه كودك قصه را ميشنود و صحنهها، عمل داستان و شخصيتهاي آن را خلق ميكند، توانايي تجسم و خيالبافي كه مبناي تصور خلاق است، در وجود او شكوفا ميشود. از ميان داستانها به ويژه داستانهاي تخيلي يا علمي ـ تخيلي ميتوانند در فعال كردن قدرت تخيل و ايجاد روح نوجويي و حس كنجكاوي، ابزاري مناسب باشند. استفاده هوشمندانه از داستان تخيلي، نه تنها حس آينده کودکان را غني ميسازد، بلكه جاني تازه به تخيل آنها ميبخشد و توانايي كنترل و تسلط به تغييرات را در آنها بالا ميبرد.
روش های متعددی برای تشویق کودکان به فعالیت خلاق، از طریق داستان و قصه گویی وجود دارد. روش هایی مانند نقل قصه های بدون پایان و تشویق کودکان به تکمیل آنها، نقل قصه های بدون عنوان و تقاضا از کودکان برای انتخاب عنوان، شرکت دادن کودکان در نمایش های خلاق برای ساختن داستان، تصویرگری و نقاشی بر اساس داستان.
بر اساس گزارش آستان،الكس اسبورن كه از صاحبنظران در زمينه خلاقيت و مؤسس بنياد آموزش خلاقيت است، ميگويد: «براي به دست آوردن حداكثر تمرين خلاقيت از داستانهاي كوتاه، بايد بكوشيم كه با خواندن قسمت اول داستان و فكر كردن درباره قسمت آخر و نوشتن داستان متفاوت از داستان اصلي، اثري بهتر از آن خلق كنيم.» همچنين پيشنهاد ميشود كه قسمتي از يك داستان كوتاه كه كودكان با آن آشنايي ندارند، خوانده شود و پس از اينكه شخصيتي در داستان معرفي شد يا حادثهاي رخ داد، از آنها خواسته شود مسائلي را كه احتمالاً در پاراگراف بعدي به وقوع خواهد پيوست، پيشگويي كنند. پس از اجراي اين تمرين، كودكان بايد در گروههاي كوچكتر، به اظهارنظر در مورد نحوه پايان يافتن داستان بپردازند.
اي پال تورنس نيز كه از محققان برجسته در زمينه خلاقيت است، توصيه ميكند كه پس از نقل داستان، از كودكان بخواهید اصل مطلب را به شكل يك تصوير، يك شعر يا شعار، يك تم يا علامت انتزاعي خلاصه كنند. روش ديگر، تشويق كودكان براي يافتن راهحلهاي ظريف براي مسئله يا گره اصلي يك داستان است. روش ديگري مرسوم به «تور جادويي» نيز توسط تورنس به كار رفته است. در اين روش، او تكه تورهاي نايلوني در اختيار كودكان گذاشته و از آنها می خواست خودشان را در قالب هر كس يا هر چيزي كه دوست دارند، تجسم و نقش آن را بازي كنند. سپس، تمام گروه، با توجه به نقشهايي كه هنرپيشگان براي تور جادويي انتخاب كردهاند، داستاني را خلق ميكنند .
بسياري از صاحبنظران و مربيان هنر نيز نقاشي همراه با قصهگويي را توصيه ميكنند. جان لينكستر ميگويد: «من براي تشويق دانشآموزان جوان، بالغ و بزرگسال به انجام انواع كارهاي هنري خلاق، از داستانها استفاده كردهام. داستان گفتن نوعي سرگرمي است ولي رسم داستان همزمان با آنچه گفته ميشود، هيجانانگيزتر است .دستور آن به شرح زير است: ١. تمام مدتي كه داستانگفته ميشود، آن را رسم كنيد. ٢. با يك يا چند وسيله يا مواد ترسيمي رسم كنيد. ٣. تا پايان داستان، كار رسم كردن را ادامه دهيد.» روش ديگر، درست كردن مواد خواندني با استفاده از حرفهاي كودك است. به اين ترتيب كه مربي داستانهايي را كه كودك ميگويد، با جملات خودش، در همان موقع، روي ورقههايي مينويسد و براي او ميخواند. در اين روش توصيه ميشود كه بگذارند بچهها آزادانه و بدون ترس و فشار صحبت كنند، زيرا اين عوامل، بازدارنده خلاقيت است .
تمام روش هايي كه برای قصهگویی خلاق بیان شد، به راحتی در خانه و مدرسه قابل اجرا است. نكته مهم آن است كه در حين انجام اين فعاليتها، از انتقاد و ارزيابي كودكان پرهیز کنید و آنها را به رقابت وادار نكنيد. لازم است كه به ايدههاي نو و ابتكاري كه توسط آنان ارائه ميشود، بها داده شود و داستانها متناسب با سن آنها انتخاب شود.
منبع: شبکه مجازی آستان
یک شنبه 9 خرداد 1395برچسب:, :: 5:29 :: نويسنده : مهناز کریم زاده قرن ۱۳ طاعون شایع شد، کلیسا آن را نشانه گناهان یهودیان دانست، ۱۲هزار یهودی در باواریا و استراسبورگ سوزانده شدند. بقیه مردم را طاعون کشت. بخوانید تا بدانید
پنج شنبه 6 خرداد 1395برچسب:, :: 13:44 :: نويسنده : مهناز کریم زاده احتمالا یا شاید ناگزیر، در زندگی لحظهای می رسد که دیگر هیچ چیز خوب نیست، دیگر هیچ چیز مطلوب نیست. این بدحالی گاهی دلیل خارجی دارد، مانند طلاق، ورشکستگی، بیماری شدید یا بدبیاریهای گوناگون. گاهی هم منشأ آن درونی است و از خویشتن برمیخیزد که بسیار بدتر است، چرا که بهانهای برای توجیه آن وجود ندارد. همه چیز در خارج خوب است. موفقیت حاصل است اما در درون احساس شکست باقی مانده و انگار سررشته زندگی از اختیار خارج شده است. این احساس میتواند به شکل یک غم بزرگ، خستگی شدید، تحریک پذیری فزاینده یا بی میلی به زندگی تجلی کند. به قول لئونارد کوهنِ شاعر، احساس میکنیم با «شکستی لایزال» روبرو هستیم. احساسی که نمیتوانیم آن را در درون خود نابود کنیم. احساسی که ما را می دَرد، خراب میکند و زندگیمان را قطعه قطعه میکند.در این هنگام، وسوسهی بزرگ ایفای نقش قربانی و متهم کردن دیگرانی همچون والدین، فرزندان و حتی حاکمیت بروز میکند. به خود میگوییم قاعدتا کسی نباید به خودی خود خوشحال یا بدحال شود و در این وضعیت غم انگیز دیگران هم نقشی دارند. اما با نگاه به درون خودمان میتوانیم این تصویر را وارونه کنیم. بله ما قربانی هستیم اما قربانی خودمان. میتوانیم ببینیم که این خودمانیم که دیوارهای زندانمان را ساختهایم و تا چه حد به زندگی خود پشت کردهایم و با نادانیِ خود، درباره آنچه هستیم، مواجه شویم. در واقع احوال ما به طور اتفاقی تغییر نکرده، همانگونه که طلاق، بیماری شدید یا حوادث ناگوار هم اتفاقی رخ نمیدهند. کم کم پی خواهیم برد که جریانی درونی که غالبا ناخودآگاه نیز هست، کشتی زندگی ما را غرق کرده است. عوامل خارجی تنها آن را آشکار میکنند. یعنی آنچه را در تاریکی وجود ما خفته است، ظاهر میکنند. شاید از رخداد چنین وضعی ناراضی باشیم اما میتوانیم از آنچه در این پرده دری ناگهانی زاده میشود، یعنی آگاهی، به عنوان مرحله نخست تلاش برای غلبه بر مشکلات استفاده کنیم. کتاب قربانی دیگرانیم و جلاد خویش، با بهانه قراردادن یک اسطوره ی مصری به بررسی روانشناسانه احساسِ قربانی بودن میپردازد. این کتاب به طور مستقیم شما را مورد خطاب قرار میدهد و بر تاریکخانه وجود شما نور میافکند. دیدن آنچه در درون خود دارید و آگاهی از انگیزههای ناخودآگاه تان آسان نخواهد بود. اما آنچه از تحمل این رنج زاده میشود، زندگی شما را متحول خواهد کرد. شنبه 1 خرداد 1395برچسب:, :: 11:48 :: نويسنده : مهناز کریم زاده معاونت توسعه كتابخانهها و كتابخواني نهاد كتابخانههاي عمومي كشور كتابهاي «اعترافات غلامان»، «سوران سرد»، «مرگ از من فرار ميكند»، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» و «رفتم بالا انار بود» را در قالب سومين سري از كتابهاي طرح «كتابخوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ معرفي كرد. به گزارش لیزنا، كتابهاي «اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاهآبادي، «سوزان سرد» نوشته جواد افهمي، «مرگ از من فرار ميكند» نوشته فرهاد خضري، «انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجتالاسلام والمسلمين پناهيان و «رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز در قالب سومين سري از كتابهاي طرح «كتابخوان ماه» ويژه خرداد ۹۵ از سوي معاونت توسعه كتابخانهها و كتابخواني نهاد كتابخانههاي عمومي كشور و در راستاي اجراي منويات مقام معظّم رهبري(دام ظله العالي) در خصوص لزوم معرفي و در اختيار گذاشتن كتاب خوب و سالم براي پرورش فكري جامعه و نيز اقدام عملي در مسير اجراي سياستهاي سال ۱۳۹۵ نهاد (سال خواندن) معرفي شدند. هر ماه چند عنوان كتاب از ميان كتابهاي منتشر شده در سال ۹۴ و ۹۵ در موضوعاتي همچون: سبك زندگي ايراني اسلامي، كتابهاي متناسب با مناسبتهاي ملي و مذهبي و همچنين عناوين جذاب در حوزه كودك و نوجوان، در موضوعات و مناسبتهاي مختلف انتخاب و معرفي ميشوند تا ضمن ارتقاي ميزان نرخ مطالعه مفيد، برخي معضلات فرهنگ و اجتماعي نيز در سايه آگاهيرساني كتابها مرتفع شود.
گفتني است معرفی و تبلیغ این کتابها از راههای مختلف همچون طرح در نشستهای کتابخوان،کتابخوان مجازی، طرحهای گرافیکی در فضای مجازی، جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام میشود.
خلاصهاي از معرفي كتابهاي كتابخوان خردادماه ۱۳۹۵ به شرح زير است:
«اعترافات غلامان» نوشته حميدرضا شاهآبادي/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۲۰ صفحه این كتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را كه در سالهای ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو میكنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این كه آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابیضحاك مأموریت مییابند كه به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی كه در حقیقت تلهای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند كه فقط اطاعت میكردند. علیبن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اكرم(ص) میروند و بعد با غلامان راهی مرو میشوند، در حالی كه آگاهی داشتند كه این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا میدانستند كه در غربت به شهادت خواهند رسید.
«سوزان سرد» نوشته جواد افهمي / انتشارات سورهمهر / ۴۶۷ صفحه «سوران سرد» قصه جنگ است، اما بیش و پیش از آن که به جنگ عراق با ایران بپردازد، تصویر دو جنگ دیگر را پیش روی مخاطب میگشاید؛ جنگ انسان با طبیعت و جنگ انسان با تمناهای نفس. افهمی در این رمان، چنان سرما و زمستان کُشنده منطقه سوران را با استادی ترسیم می کند که مخاطب این سرما را تا مغز استخوان خود احساس میکند. از سوی دیگر هم به ترسها و تردیدهای آدمیانی میپردازد که در برابر خواهش نفس و تعلقات دنیوی قرار گرفتهاند. با این همه، رمان «سوران سرد» در ستایش ایمان و اراده است؛ ایمان و اراده سربازان و نظامیانی که در برابر این طبیعت بیرحم و خشن سر خم نمیکنند و به نفسانیات خود لگام میزنند. افهمی اما همه اینها را بدون افتادن به دام شعار و کلیگویی روایت کرده است؛ چراکه با پرداختی بسیار دقیق و جزئینگر، نقشه سوران را در ذهن مخاطب ترسیم میکند و بعد به کناری میایستد تا خواننده خود به قضاوت در باب این نبرد نفسگیر بین خیر و شر بنشیند. به تعبیر دیگر، ماجراهایی که در داستان «سوران سرد» اتفاق میافتد، بکر و دارای سوژهای تازه است. نگاه نویسنده جانبدارانه نیست و همين رويكرد همدلی و همدردی خواننده را نيز برمیانگیزد.
«مرگ از من فرار ميكند» نوشته فرهاد خضري / انتشارات روايت فتح / ۲۹۶ صفحه «مرگ از من فرار می کند» داستانهایی شنیدنی از عارف بینظیر جبهههاست. داستانهایی از روزهایی که «مصطفی چمران» در آمریکا درس میخواند، از روزهایی که در لبنان میجنگید، از روزهایی که در دهلاویه و سوسنگرد مسئول عملیات چریکی شده بود. نامههای خواندنی مصطفی به خدا، داستان زندگی عاشقانهی او با همسرش، روایت شجاعتها و کرامات مصطفی از زبان همسر او، همرزمان و دوستانش در این کتاب آمده است. سیر دلتنگیهای چمران در آمریکا و فعالیتهای اثر بخش او در کنار امام موسی صدر و دلگرمیهای او در جبهههای جنوب، عاشقانههای او با خدا و شخصیت علمی او چنان در کنار هم زیبا نشسته است که از شخصیت او، شخصیتی ناب و کمنظیر ساخته است. این کتاب دربردارندهی دو سفر است: سفر اول زندگی چمران را در آمریکا و لبنان به تصویر کشیده است و سفر دوم داستان رزم چمران در جبهههای ایران است. این کتاب مجموعهای از خاطرات و توصیفات اطرافیان چمران از اوست.
«انتظار عاميانه، عالمانه، عارفانه» نوشته حجتالاسلام والمسلمين پناهيان / انتشارات بيان معنوي/ ۴۲۰ صفحه کتابهای ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازندهترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است. نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکهی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت(ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقهمندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، میتواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
«رفتم بالا انار بود» سروده ناصر كشاورز / نشر چکه / ۲۴ صفحه شعر به کودکان کمک میکند که دنیای ناشناخته را کشف کنند. شعر به کودکان امکان میدهد که تخیل خود را در فضای بی کران رها کنند. شعر به کودکان توانایی ساختن دنیا های تازه را میدهد. این مجموعه از شعرهای ناصر کشاورز، شاعر صمیمی کودکان ایران، سرشار از بازیگوشی کودکانه است.این شعرها هم به کودکان لذت میدهد و هم ذهن آنان را به دنیاهای نو باز میکند.
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
||||||||||||||||
|