چهار شنبه 21 مرداد 1394برچسب:, :: 8:53 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده
سازمان سنجش آموزش کشور، دروس نهایی آزمون دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی در سال ۹۵ را اعلام کرد.
 به گزارش لیزنا، سازمان سنجش آموزش كشور در اطلاعیه ای درباره آزمـون ورودي دوره دكتـري (Ph.D) سـال ۱۳۹۵  اعلام کرد:

"پذيرش دانشجو براساس آيين نامه آزمون ورودي دكتري (Ph.D) مصـوب ۹۴/۲/۱ و مصـوبات شـوراي برنامـه ريـزي و نظارت بر پذيرش دانشجو در مقطع دكتري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور به شرح ذيل صورت خواهد گرفت، كه مراحل پـذيرش در اين آزمون به دو مرحله تقسيم مي گردد:

مرحله اول مربوط به سنجش علمي است كه امور مربوط به آن از طريق آزمون سراسري توسط سازمان سنجش آموزش كشـور برگـزار مي شود و مرحله دوم كه توسط مؤسسات پذيرنده دانشجو صورت مي پذيرد و شامل:

الف) امتياز پژوهشي، ب) امتيـاز آموزشـي و ج) امتيـاز آزمون تخصصي يا مصاحبه مي باشد كه جزئيات بيشتر در دفترچه راهنما و اطلاعيه هاي بعدي اطلاع رساني خواهد شد.

ضمناً براساس آيين نامه و مصوبات شوراي برنامه ريزي و نظارت بر پذيرش دانشجو در مقطع دكتري (Ph.D) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور

۱-      آزمون سنجش علمي داوطلبان ورود به دوره دكتري دو بار در سال در ماههاي آبان و اسفند توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي گردد.

۲-     مدت اعتبار كارنامههاي علمي صادره توسط سازمان سنجش آموزش كشور دو سال تعيين مي گردد

۳-     تعداد دروس آزمون استاندارد كه بخشي از آزمون سنجش علمي ميباشد حداكثر ۳ درس مي باشد

۴-     مطابق با ماده ۵ آيين نامه، آزمون سنجش علمي در ۳ بخش با ضرايب بصورت زير برگزار مي گردد.

الف) آزمون زبان عمومي با ضريب (۱)

 ب) آزمون استعداد تحصيلي با ضريب (۱)

ج) آزمون استاندارد همتراز (دروس امتحاني) با ضريب (۴)

۵-     پذيرش براي كليه دورهها شامل: روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پرديسهاي خودگردان، پيام نور، دوره هاي ويـژه طـلاب و... از طريق اين آزمون و براساس آيين نامه و شيوه نامه مربـوط صـورت خواهـد گرفـت و كليـه متقاضـيان ورود بـه دوره دكتـري (Ph.D) و دستياري دامپزشكي سال ۱۳۹۵ لازم است در اين آزمون ملاك اصلي براي پذيرش در آزمون دكتري، عنوان رشته و گرايش در هر كدرشته امتحاني خواهد بود و عنوان رشته امتحاني صرفاً براي ثبت نام و انجام امور اجرايي آزمون مي باشد."

 

در این اطلاعیه تأکید شده است که عنوان رشته ها و گرايش هايي كه در آزمون دكتري سال ۱۳۹۵ در آنها پذيرش صورت می گيرد، در زمان ثبت نام آزمون اعلام خواهد شد و درج عنوان رشته در جدول عناوين رشته هاي پذيرنده در آزمون دكتري سال ۱۳۹۵ در هر مجموعه رشته امتحاني به منزله پذيرش قطعي در اين رشته ها نيست. در صورت وجود ظرفيت پذيرش در رشته هاي هر مجموعه، موضوع در دفترچه راهنماي ثبت نام اطلاع رساني خواهد شد.

 

بر اساس این اطلاعیه، در کد رشته (۲۱۰۹) مربوط به علم اطلاعات و دانش شناسی، عناوین دروس انتخابی به شرح زیر است:

الف) زبان انگلیسی

ب) استعداد تحصیلی

ج) دروس: ۱) سازماندهی مواد ۲) مدیریت دانش ۳) فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

همچنین رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای می توانند در این کد رشته شرکت کنند عبارتند از:

 

علم اطلاعات و دانش شناسی (تمامی رشته ها و گرایش ها)

-        تاریخ و فلسفه علم

-        فلسفه یا فلسفه اطلاعات

-        مشاوره و راهنمایی

-        تاریخ با گرایش اسنادی

-        جامعه شناسی

-        علوم کتابداری و اطلاع رسانی

-        مدیریت (تمامی گرایش ها)

-        مدیریت فناوری اطلاعات

-        ارتباطات

-        مدیریت کتابخانه های دانشگاهی

-        مدیریت و سازماندهی نسخه های خطی

-        مدیریت کتابخانه های دیجیتال

-        مطالعات کتابخانه های عمومی

-        مدیریت اطلاعات، مطالعات آرشیوی، علم سنجی

-        زبان شناسی

-        مدیریت اطلاعات و نسخ خطی

-        تاریخ

-        اقتصاد

-        فن آوری اطلاعات

-        آرشیو

-        روان شناسی

-        مهندسی کامپیوتر

-        علوم کامپیوتر

-        مهندسی صنایع

-        زبان شناسی رایانه ای

 

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به این لینک مراجعه کنند.

چهار شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, :: 8:42 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

چهار شنبه 18 مرداد 1394برچسب:, :: 8:21 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده
پنجمین نشست کتاب خوان، چهارشنبه 14 مرداد ماه با حضور کتابداران، مسوولین استانی، نویسندگان، اهالی رسانه، فعالین و علاقمندان به حوزه کتاب کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزارشد.
 
در این نشست 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف توسط کتابداران کتابخانه های عمومی استان، کارشناسان ستادی اداره کل، فعالان رسانه ای، نویسندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی معرفی و ارائه شد.

در این نشست دو کتاب با عنوان انسان 250 ساله توسط کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی و تاریخ بیهقی توسط عضو شورای اسلامی شهر هیدج معرفی شد.

انسان 250 ساله: بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین (ع)-تالیف: رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای- معرفی توسط : عاطفه یارقلی کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی ابهر
این کتاب مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی، مبارزاتی ائمه معصومین (ع) می باشد.
کتاب توسط یکی از کتابخوانان برجسته و نویسندگان مبتکر و خلاق یعنی رهبر معظم انقلاب نوشته شده است.
رهبر معظم انقلاب ، علی رغم فعالیت های سیاسی و فرهنگی قبل و بعد انقلاب و قبول مسئولیت های اجرایی مهم کشوری یکی از کتابخوانان برجسته و نویسندگان مبتکر و خلاق محسوب می شوند و  بر بسیاری از کتاب ها تقریظ می نویسند که این نشان اط علاقه وافر ایشان بر مقوله کتاب و کتابخوانی است.
این کتاب زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین (ع) را بیان کرده و نویسنده بر این نکته اشاره داشته که همه معصومین پس از وفات پیامبر (ص) تا زمان غیبت صغری یک هدف واحدی را با تاکتیک های متفاوت دنبال کرده اند.
زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ،طی 17 فصل در این کتاب معرفی شده و کتاب در سال 1390 توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر شده است.
نگرش کاملا ابتکاری و خلاقانه به موضوع زندگی ائمه،منسجم بودن متن ، رعایت اصول نگارشی، ارجاعات و پانویسهای دقیق، کاوش بعد جدیدی از مبحث زندگانی ائمه، ارائه مطالب متقن و مستند در جای جای کتاب، بیان شیرین و جذاب و پرهیز از هر نوع مطالب تکراری از ویژگیهای برجسته و شاخص کتاب می باشد.
چند جمله بسیار ارزشمند از متن کتاب :
زندگی ائمه علی رغم تفاوت های ظاهری ، در حقیقت زندگی مستمر یک انسان 250 ساله است .
دین از سیاست جدا نیست ، هدف همه ی انبیا تشکل حکومت اسلامی بوده است .
مسئله غدیر نشانه ی جامعیت اسلام است .
انتظار یک عمل است ، بی عملی نیست .
اگر خطر انحراف اصل اسلام را تهدید کرد،یک حرکت انقلابی از هر واجبی واجب تر است.
 
 
تاریخ بیهقی: نوشته خلیل خطیب رهبر - معرفی توسط محمد نقی عسگری، فعال ادبی و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهر هیدج شهرستان ابهر
تاریخ مسعودی معروف به تاریخ بیهقی یکی از آثار بسیار ارزشمند و گرانبهای نثر فارسی و نمودار کمال دانش و بینش و هنر نویسندگی تاریخ نگار نامدار ایران ابوالفضل محّمد بن حسین بیهقی دبیر است .
بیهقی دبیر سلطان محمود بنیابت ابو نصربن مشکان و پس از آن دبیر دیگر سلاطین آل محمود و کتاب او که بخش اندکی از تمامی آن بدست ما رسیده و بخش اعظم آن در گذر زمانه نابود شده است آیینه ی تمام نمای یکی از دورانهای تاریخی کشور و مردم ما می باشد.
نویسنده در فصول مختلف کتاب وقایع گوناگون دوران سلاطین آل محمود را به رشته ی تحریر در آورده است و در لابلای آن قصه های عبرت انگیزی از دیگر دورانها نیز نقل کرده است.
 از سی مجلّدی که بیهقی با شیوه ای علمی و بسیار دقیق نگاشته است امروز ما کمتر از 6 مجلد را در دست داریم اماّ آنچه که به دست مارسیده است خود گنجی عظیم است.
 اهمیت تاریخی این کتاب تنها در آن نیست که قسمتی از مهمترین حوادث سیاسی دوره ی غزنوی درآن نگارش یافته بلکه بیشتر از باب روش کار مولف و اتقان و صحت مطالب و دقّت بیهقی در نقل حوادث و استفاده وی از مدارکی است که مقام در باری او در اختیارش نهاده بود.
 او خود در این باره گفته است «امّا غرض من آنست که تاریخ پایه ای بنویسیم و بنایی بزرگ افراشته گردانم .
بیهقی در تألیف کتاب خود فقط به ذکر حوادث سیاسی و درباری و دقت در نقل آنها نظر نداشت بلکه کتاب او از جهت دیگری هم مهم است و آن ذکر بسیاری از رسوم و عادات زمانه است که به مناسبت آورده ، و نیز آوردن اطلاعات ذی قیمتی در باره ی شعر او نویسندگان و اشاره به بسی از وقایع و حوادث تاریخی که مربوط به دوره ی عزنویان نیست و نویسنده به مناسبت بدانها اشاره کرده است.
 سبک نگارش کتاب بسیار زیبا و اثر گذار است گویی نویسنده جملات را بسیار تراش داده تا در زیباترین شکل ممکن نگاشته شود .
به اعتقاد پژو هندگان و اهل فن تاریخ نگاری ، بیهقی شیوه ی دقیق علمی را در نگاشتن تاریخ بکار برده و این حاصل سالیان طولانی مطالعه و فراهم آوردن مقدمات کاربوده است .
 او از آغاز کار در دیوان رسالت عزنوی مقدمات این کار بزرگ را فراهم آورده و به مطالعه کتب معتبر تاریخی اهتمام ورزیده و سالها به ثبت و ضبط وقایع روزانه و تعلیق و یاداشت کردن آنها بر تقویمها پرداخته  است.
سبک نگارش او نیز نسبت به پیشینیان تازگی دارد و نمونه ی خوبی از بهترین روش نگارش فارسی و آثار منشیان در باری در قرن پنجم هجری است اطناب و استشهاد و تمثیل و دقت در توصیف و قبول تأثیرات بسیار از ادب عربی و به کاربردن لغات عربی به میزان بیشتری از آنچه تا اوایل قرن پنجم معمول بوده از اختصاصات نثر بیهقی در این کتاب است. 
 
سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

هشتم مرداد در کشور ما روز سهروردی نام گرفته است.

زندگینامه: شیخ شهاب الدین سهروردی (533-570)

شیخ شهاب الدین سهروردی در سال533 شمسی در قریه سهرورد زنجان به دنیا آمد

وی حکمت و اصول فقه را نزد مجدالدین جیلی استاد فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و بقوت ذکا، وحدت ذهن و نیک اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.

سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی، علم منطق را بیاموزد. او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا آشنا شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.

وی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد و به سفر در داخل ایران پرداخت و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد و بسیار مجذوب آنان شد.

شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد.

در همین دوره بود که به راه تصوف افتاد و دوره‌های درازی را به اعتکاف و عبادت و تامل گذراند.

هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رفت.

در همان شهر با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی، دیداد کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند.

سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست.

شیخ همیشه در بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بی‌باک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند.

این کینه و عناد تا جایی رسید که ملک ظاهر را تشویق به قتل او کردند. اما ملک ظاهر نمی‌پذیرفت و به خواست آنان توجهی نمی کرد.

سرانجام صلاح‌الدین ایوبی در نامه‌ای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند اما فقها با ارسال شکوائیه به صلاح الدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند.

بدین ترتیب شیخ را زندانی کردند و در سن 37 سالگی به قتل رساندند. جنازه‌ شیخ را در روز جمعه آخر ذی‌الحجه سال 587 قمری از زندان بیرون آوردند.

از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود 50 کتاب و رساله به یادگار مانده است. آثار او به طرز شگفتی از نظر فصاحت و بلاغت تحسین شده و دارای نثری پخته و قوی است.

هشتم مرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز سهروردی نام گذاری شده است.

برخی از آثار سهروردی:

  • المشارع و المطارحات، در منطق، طبیعیات، الهیات
  • التلویحات
  • حکمةالاشراق، در دو بخش. بخش نخست، در سه مقاله در منطق، بخش دوم در الهیات در پنج مقاله (این کتاب مهم‌ترین تألیف سهروردی می‌باشد و مذهب و مسلک فلسفی او را بخوبی روشن می‌نماید)
  • اللمحات، کتاب مختصر و کوچکی در سه فن از حکمت، یعنی: طبیعیات، الهیات و منطق
  • الالواح المعادیه، در دانشهای حکمت و اصطلاحات فلسفه
  • الهیاکل النوریه، یا هیاکل النور

        و...

سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

عشق و اراده  اثر برجسته‌ی رولو می(Rollo May)، یکی از پبشگامان روان‌شناسی وجودی(اگزیستانسیال)  آمریکاست. در این کتاب که به گفته رولو می  محصول 30 سال تأمل، تجربه و تخصص اوست، سرگذشت دو خصیصه بنیادی یعنی عشق و اراده را در جوامع انسانی از نگاه اسطوره‌ای تا مدرنیته در چشم‌اندازی وجودگرایانه رمزگشایی می‌کند.

دیباچه زیبای کتاب در ادامه آمده است:

"همه آنچه هست، دل‌انگیز است. آفتاب از فراز کوه سر بر می‌آورد و سبزی شگفت انگیز با پرمایگی وافرش از دره ژرف سرازیر می‌شود. گویی درختان در طول شب اندکی قد کشیده‌اند و علفزار با میلیون‌ها سوسن وحشی سیاه‌چشم از هم شکفته است.

این رفت و آمد بی‌پایان، بازگشت ابدی: روییدن، جفت گیری، مردن و دوباره روییدن را باز حس می‌کنم. و می‌دانم آدمیزاد هم بخشی از این رفت و بازگشت ابدی‌ست، بخشی از اندوهش و بخشی از آهنگش.
ولی شعور انسانِ جست‌و‌جوگر فرامی‌خوانَدش تا از این بازگشت ابدی برگذرَد. من نیز مانند دیگرانم جز آنکه جست‌وجویی متفاوت را برگزیده‌ام. همواره بر این اعتقاد بوده‌ام که باید در جست‌وجوی حقیقت درونی بود با این باور که میوه‌ی ارزش‌های آینده تنها زمانی قادر به رشد است که بذرش را تاریخ امروز ما افشانده باشد.
معتقدم به ویژه در این سده‌ی بیستمِ در حال گذار، زمانه‌ای که حاصل کامل شکست ارزش‌های درونی‌مان را به نظاره نشسته‌ایم، بسیار مهم است که به جست‌وجوی سرچشمه‌ی عشق و اراده برخیزیم."

کتاب عشق و اراده با ترجمه دکتر سپیده حبیب توسط انتشارات نشر دانژه چاپ و عرضه شده است.

سه شنبه 6 مرداد 1394برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : مهناز کریم زاده

 

برگزاری نشست کتاب‌خوان در استان زنجان

 

سلسله نشست به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» در استان زنجان برگزار می شود.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان زنجان، سلسله نشست به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» عصر چهارشنبه چهاردهم مرداد با حضور کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه، اساتید کتابداری و فعالین حوزه کتاب در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می‌شود.

 

كتاب خوان عنوان نشست هايي است كه به منظور به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده و با هدف ترويج و تبليغ مطالعه در قالب معرفي كتاب برگزار مي گردد. اين جلسه در فضايي صميمي تلاش دارد تجربيات مطالعاتي افراد كتابخوان را براي ساير علاقمندان كتاب و كتابخواني به اشتراك گذارد.

 

ثبت‌نام برای معرفی کتاب در این نشست از روز چهارشنبه 31 تیر آغاز شده و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام جهت معرفی کتاب در این نشستها می‌توانند به سایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به نشانی  www.zanjanpl.ir مراجعه کنند.

 

آشنايي عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه ،ايجاد احساس نياز به مطالعه و فرهنگ سازي اين امر ، نيازسنجي ذائقه مطالعاتي عموم مردم ، بهبود نگرش عموم مردم و كيفيت سبك زندگي ايشان در اثر مطالعات هدفمند و كاربردي از سیاستهای طرح کتابخوان می باشد.

 

هدف از برگزاري اين نشست ها نیز برپایی نهضتی در جهت رشد و ترويج فرهنگ كتابخواني در سراسر کشور؛ به اشتراك گذاري كتاب هاي خوانده شده ، ايجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، معرفي كتاب هاي مفيد و كاربردي، آشنايي با شيوه هاي استاندارد معرفي كتاب و ارتقاء و توانمند سازي كتابداران از طريق مطالعه می باشد.

 

گفتنی است پیش از این نشستهای به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده «کتاب‌خوان» در روزهای بیست و هفتم خرداد، چهارم و سی و یکم تیر در استانهای تهران ، قم و گلستان برگزار شده است.

 در هر جلسه نشست  کتابخوان تعداد 12 عنوان کتاب در موضوعات مختلف معرفی می شود.

 

شایان ذکر است جلسات نشست کتابخوان استان زنجان به صورت ماهانه و در روزهای چهاردهم هرماه با حضور علاقمندان در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی واقع در خیابان سعدی وسط برگزار خواهد شد.

درباره کتابخانه

کتابخانه عمومی حکیم هیدجی تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1375 و باهدف اطلاع رسانی به عموم مخاطبین شروع به کار کرده است. تلفن: 02435752101 آدرس: خیابان امام خمینی - خیابان ملت- کتابخانه عمومی حکیم هیدجی کدپستی: 43876-45731
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب خانه ی عمومی حکیم هیدجی و آدرس khakim.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 664
بازدید کل : 97515
تعداد مطالب : 256
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1